Båtliv i Medelhavet

Båtliv i Medelhavet
J
ag har just mönstrat på Gråtrut, en stålketch som är Hasses kärlek sedan 27 år tillbaka. Jag vill bara berätta lite om vårt liv ombord och i omgivningen.


Un voilier en Méditérranée

Je viens de poser mon sac sur Gråtrut (le Goéland argenté) un ketch en acier qui est l´amour de Hasse depuis 27 ans. Je veux essayer de raconter un peu ce que nous faisons à bord (pas tout) et dans les alentours.

lördag 13 november 2010

Le coq au vin


Redan igår kväll vid läggdags fick jag kalla fötter, rättare sagd fuktiga fötter! Det var bara att bädda om efter en diagnos att det var kondensvatten från ankarkättingen. Det visade sig idag att det var ett litet håll ovanför mina fötter och Hasse jobbade hårt med Sikaflex sprutan hela eftermiddagen. Vi märkte att några andra båtar hade sina dynor på tork... Det häftiga regnvädret hade lämnat spår lite överallt. Det var det första riktiga regnvädret sedan i våras!
Under tiden laggade jag den utlovade coq au vin. När den var nästan klar och puttrade på spisen lämnade jag båten för att hälsa på schweizarna, men de var inte hemma. När jag kom tillbaka såg jag jag Hasse i köket kämpande mot en elddrake (spisen). Han hade i alla fall räddat grytan och försökte släcka: knappen hade smällt vilket gjorde omöjligt att stänga av. Det enda som hjälpte var ett lock över spritköket.
30 år utan problem avslutades med en fransyskas överambitiös matlagning! Dessbättre var det inte mitt fel.

Hier soir au coucher les pieds étaient au frais et humides. On a changé les draps et imputé le problème à la chaine d´ancre. Aujourd´hui Hasse a travaillé dur avec la seringue à Sikaflex pour colmater tous les trous susceptibles de causer des fuites. En tous cas comme consolation nous n´étions pas les seuls. De nombreux bateaux vidaient leur contenu et aeraient/séchaient leurs coussins et matelas ou habits.
Pendant ce temps je me débattais avec un poulet coriace qui n´appreciait pas son avenir de coq au vin. Quand tout mitonnait sur le réchaud je suis sortie pour parler de l´heure du diner avec les copains suisses. Et quand je suis revenue Hasse était en train de combattre un dragon cracheur de feu (le réchaud à alcool Electrolux). Il le terrassa avec un couvercle bien placé.
30 ans de coexistence pacifique abolis par une heure de cuisine francaise!
Après enquête il s´est avéré que je n´étais pas coupable.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar