Båtliv i Medelhavet

Båtliv i Medelhavet
J
ag har just mönstrat på Gråtrut, en stålketch som är Hasses kärlek sedan 27 år tillbaka. Jag vill bara berätta lite om vårt liv ombord och i omgivningen.


Un voilier en Méditérranée

Je viens de poser mon sac sur Gråtrut (le Goéland argenté) un ketch en acier qui est l´amour de Hasse depuis 27 ans. Je veux essayer de raconter un peu ce que nous faisons à bord (pas tout) et dans les alentours.

söndag 28 november 2010

Att handla mat....

Är inte så lätt när man inte kan tyda vad som står på etiketten för att inte tala om missförstånd vad det gäller storleken eller antal.
I onsdags försökte jag fota en sött liten killing och vi blev erbjudna att köpa den för 100 TL  (500 :-) och jag såg framför mig den större modellen ombord ätande hela inredning. Säljare bedyrade att den söta killingen skulle smaka gott men vi avstod.
Vad det gäller osten är det svårt att veta vad man köper innan man smakat även med BC:s metod: jag kan bräcka men jag undrar om säljare tolkar rätt: tokig utlänning/get/får. Jag har lärt mig i alla fall ett viktigt ord YARIM vilket betyder halvkilo. Om något är dyrare än 2 lira/kilo då står priset följd av Yarim (bananer, haricots verts, fina röda paprikor mm). Annars kostar det mesta 1 eller 2 lira per kilo max.
När jag köper te är det inte alltid vad jag tror: yersil betyder grönt men hur teet blev grönt förklaras på turkiska så smaken kan vara oväntat. Det hela påminner mig om mina första månader i Sverige då jag fick lära mig att gräddfil var inte crème fraîche! Om någon är intresserad det finns ett jätteäckligt grönt te ombord samt en Kesella liknande ost som jag trodde var Filadelfia mm.

Faire les courses
Ce n´est pas si facile qu´on croit quand on ne parle pas la langue. Il y a nombre de malentendus. Au marché les vendeurs en profitent pour vous fourguer des quantités doubles de ce que vous voulez ou bien vous faire payer le prix double.
Mercredi j´essayai de prendre en photo en mignon cabri et le propiétaire vouilait me le vendre pour 100 lira (50 euros). Il m´assura qu´il était succulent et je commencais à m´imaginer une vie à bord avec le cabri devenu chèvre et mangeant les coussins et tout le reste.
Quand il s´agit du fromage j´ai bien essayé de bêler (comme BC en France) mais je n´ai jamais su si le evendeur me prenait pour une dingue ou si il me vendait du fromage de chèvre ou de brebis!
J´ai appris en tous cas un mot important YARIM: si quelque chose coûte plus de 2 lires le kilo (1 euro) ils écrivent le prix en livre (yarim=1 livre)
J´ai acheté un thé vert infect: yersil veut bien dire vert mais comment le thé est devenu vert n´est expliqué qu´en turc. Tout cela me rappelle en partie mes débuts en Suède ou j´avais aussi des surprises gastronomiques.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar